Skanowanie negatywów – rozpraszanie światła

Temat skanowania negatywów aparatem cyfrowym nie umarł. Po dopracowaniu detali, pierwsze konkrety: komora dyfuzyjna

Zasadniczym problemem jest nierównomierność światła. Co zrobić aby uniknąć winietowania? Na czym umieścić film aby uzyskać równe podświetlenie?

Temat był ostatnimi czasy dość często wałkowany przez PetaPixel, więc kilka razy powołam się w tekście na pomysły innych fotografów. Jedne trafione i dość oczywiste, inne nie. Zazwyczaj informacje tam umieszczane nie zdradzają najważniejszych rzeczy lub odnoszą się do stosunkowo prostych slajdów i klisz czarno-białych. Wspominałem o tym we wstępie. (Wcześniej chwaliłem się rozpoczęciem prac i pierwszymi efektami.)
Tak więc tutaj zaczynamy pracę od samych podstaw, czyli od światła. Do dzieła!
// Last day, weeks and months I saw may different ideas for scanography. One of them looks fine, other seems to be useless. Usually they don’t tell anything about the hardest parts of work. Most of them I saw at the PetaPixel site, so I will show some of those ideas by linking to specific texts. I Also want to show you previous photos, scanned by this method. Beginningafter first works and first regular tests.

Równe podświetlenie kliszy // Film lightbox

Zabawa będzie od nas wymagała // Needed:

  • Płyty spienionego PCV - do dostania za 20-40zł w wymiarach 0,5m x 1m lub 1m x 1m w marketach budowlanych // hard PCV foam, really cheap and easy to cut and shape
  • Szkło matowe/mleczne – polecam najbliższego szklarza // mat/milky glass
  • Szkło antyrefleksyjne – to takie samo szkło jak w ramkach na zdjęcia, u szklarza kosztuje grosze, pozwala uniknąć pierścieni Newtona // anti-reflective glass, you can find similar in photo frames and it helps avoid appearing Newton rings
  • Klej – musi być trwały, ale może być też gorący // glue – it may be hot glue

Szkło kosztuje grosze. Przyszykować należy coś o wyiarach około 10x13cm. To takie minimum jakie ja sprawdziłem. Powierzchnia zależy tak naprawdę od tego jaki format chcemy „skanować”. Z miejsca podpowiem jednak, że większe formaty lepiej i tak skanować fragmentami i składać programem do panoram. Dzięki temu uzyskamy większe formaty. Im mniejsze wycinki kliszy sfotografujemy do późniejszego złożenia, tym większe rozdzielczości i detal uzyskamy. Przykładem niech będzie temat na PetaPixel.
// Glass shouldn’t cost much. You need to prepare glass about 10x13cm. It’s working and I tested it. Final format depends from which kind of film we need to scan. But here is no need to build it really big. If you really need big quality and hi-res scanes, you’ll need to take smaller pictures an reassembly  them into one picture with pano software. Similar case: PetaPixel.

Z miejsca podpowiem jednak jak tego NIE ROBIĆ (klik). Dostanie takiego bloku szkła może być trudne, a na ekranie aparatu dalej w tekście widać wyraźnie nierównomierność. Cała konstrukcja zajmuje dużo miejsca i jest dość toporna.
// This is example how to not doing that (klik). It is hard to get similar glass monobloc. It’s also really heavy. We can also see really visible vignetting. The whole project is big and (dis)assemble.

Nasza będzie wyglądać tak // It should look similar at the end:

ZaDuzoSlow.pl

Efekt końcowy // Final effect

Ale, od początku:

Przygotuj szkło, pomierz i wytnij ścianki z PCV tak aby płytki nie zapadły się do środka po złożeniu pudełka.

Przygotuj szkło, pomierz i wytnij ścianki z PCV tak aby płytki nie zapadły się do środka po złożeniu pudełka. //
Prepare glass, mesure it and cut PCV. Make sure, that after putting all parts together, glass won’t fall into the inside.

NIE SKALECZ SIĘ

NIE SKALECZ SIĘ &%^$# // NO NEED TO TRANSLATE – TRY TO NOT CUT YOURSELF

Przygotuj szkło, pomierz i wytnij ścianki z PCV tak aby płytki nie zapadły się do środka po złożeniu pudełka.

Pocięte ścianki czekają na sklejenie. // Cutted walls of light chamber waits for putting together.

Po sklejeniu otrzymamy komorę rozpraszającą, o białych, matowych ściankach zmiękczających odbijane światło

Po sklejeniu otrzymamy komorę rozpraszającą, o białych, matowych ściankach zmiękczających odbijane światło. //
Glued walls of light chamber. White, mat and diffusive.

Przygotuj płytki podstawy - po położeniu jednej na lampę błyskową z metalowym kloszem wygląda to co najmniej słabo, ale to dopiero początek.

Przygotuj płytki podstawy – po położeniu jednej na lampę błyskową z metalowym kloszem wygląda to co najmniej słabo, ale to dopiero początek. //
Prepare base glass layers – after putting it on the flash with attached simple, standard reflector, this won’t look impressive.

Sprawdź jakiego szkła używasz, jeżeli ma niejednolitą strukturę, musi iść na sam dół konstrukcji. Inaczej kropki  i inne nierówności będą widoczne na negatywie

Sprawdź jakiego szkła używasz, jeżeli ma niejednolitą strukturę, musi iść na sam dół konstrukcji. Inaczej kropki i inne nierówności będą widoczne na negatywie. //
Check how glass looks from the closer view. If it have any kind of pattern it should be used at the bottom of light chamber. Make sure, that top (mat) glass which will be used under negatives is plain if you don’t want to have this pattern wisible.

Sklej dwie takie same płytki w pewnych odstępach. Uzyskamy w ten sposób wstępne rozproszenie światła. Ja użyłem kanisterków po kliszach.

Sklej dwie takie same płytki w pewnych odstępach. Uzyskamy w ten sposób wstępne rozproszenie światła. Ja użyłem kanisterków po kliszach. //
I glued two similar milky-glass plates to get prediffused light. I used 4 empty film canisters.

Tak przygotowane szkło da ten sam (a może nawet lepszy) efekt co jednolity, ciężki blok szkła. Nie załatwia to jednak sprawy, nadal widać gradnient.

Tak przygotowane szkło da ten sam (a może nawet lepszy) efekt co jednolity, ciężki blok szkła. Nie załatwia to jednak sprawy, nadal widać gradnient. //
It looks better than before, but we still have a lot to do. It looks the same or better compared with glass monoblock but it’s much lighter.

Sporo zmienia dołożenie już jednej płytki matowej.

Sporo zmienia dołożenie już jednej płytki matowej. Warto ją tak zostawić i przytwierdzić klejem. Pierwsza tafla szkła narażona jest na działanie wysokich temperatur od lampy, ale już druga ma dość wentylacji aby spokojnie używać nawet gorącego kleju. //
It looks a lot better just after putting next layer of milky-mat glass (this is plain mat). You can use glue (even hot one) to hold it still. First glass layer may be hot from light, but few next layers should be cold enough. Air circulating inside chamber should do the rest.

Po złożeniu wszystkiego w całość wygląda to tak. Dół jest większy po to, aby swobodnie przesuwać go po kloszu lampy, komora powinna być o mniejszej średnicy i niewysoka aby uniknąć powstawania winiet.

Po złożeniu wszystkiego w całość wygląda to tak. Dół jest większy po to, aby swobodnie przesuwać go po standardowym kloszu lampy (13cm), komora powinna być o mniejszej średnicy i niewysoka aby uniknąć powstawania winiet. Na górze mocujemy kolejną taflę szkła. Upewnijmy się, że ma równą powierzchnię bez wzorów i dużych rys. //
After putting all parts together it sholud looks similar. Bottom of light chamber is bigger so we can simple use it with regular 13cm flash reflector. Top of it should be short and with smaller diameter – biggest and tallest chambers usually have more visible vignettes. On the top I placed another layer of plain mat glass and few layers of anti-reflective glass. Make sure all of those layers are clean, without visible scratches and any patterns.

Świeci to jak widać bardzo równo. Dokładamy teraz jeszcze kilka tafli, szkła antyrefleksyjnego i omżna pracować. Ja w sumie użyłem 5 warstw szkła matowego i 3 antyrefleksyjnego.

Świeci to jak widać bardzo równo. Dokładamy teraz jeszcze kilka tafli, szkła antyrefleksyjnego i można pracować. Ja w sumie użyłem 5 warstw szkła matowego i 3 antyrefleksyjnego. //
As you can see it’s clear and plain. No visible gradient. I used 5layers of milky-mat glass (top of them MUST be plain mat) and after that I putted another 3 layers of anti-reflective glass.

 

Elementy po bokach służą tylko do przytrzymywania luźno ułożonych najwyższych warst. Większość jest dobrze umocowana ale zostawiłem najwyższe elementy luźno aby swobodnie je czyścić z kurzu.

Elementy po bokach służą tylko do przytrzymywania luźno ułożonych najwyższych warst. Większość jest dobrze umocowana ale zostawiłem najwyższe elementy luźno aby swobodnie je czyścić z kurzu. //
Parts on the edges simple holds glass on the top. Few of them I glued ut highest of them must lay free in case clearing from a dust.

Na dowód, że to działa:)
// It works!

Informacje o Drumla

Autor i administrator tego całego grajdołka.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Klisze, Relaks, Światła, Wykorzystanie zdjęć, Zrób to sam i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Skanowanie negatywów – rozpraszanie światła

  1. Pingback: Build a Better Lightbox for Your DIY Film Scanning by Stacking Your Glass

Dodaj komentarz